حقوق و قضا
معاون آموزشی وزیر بهداشت خبر داد

رایزنی با قوه قضائیه برای افزایش سقف دریافتی اعضای هیات علمی

رایزنی با قوه قضائیه برای افزایش سقف دریافتی اعضای هیات علمی

به گزارش حقوق و قضا معاون آموزشی وزیر بهداشت از رایزنی با قوه قضائیه برای افزایش سقف دریافتی اعضای هیات علمی اطلاع داد و اظهار داشت: طبق مصوبه شورایعالی دیوان عدالت اداری سقف دریافتی اعضای هیئت علمی، ۷ برابر دریافتی سایر کارکنان دولت تعیین شده بود که با رئیس قوه قضاییه و مجلس صحبت شده است این مصوبه را با استناد به ماده ۹۱ از گردونه خارج کنند.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، دکتر حق دوست در جلسه هم اندیشی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضمن بیان مشکلات اعضای هیئت علمی پژوهشی تصریح کرد: باید تلاش شود با تمهیدات مدیریتی یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود که در این راستا نامه ای به دانشگاه ها ارسال شده که اجرای آن برای سالجاری، اختیاری و برای سال آتی، الزامی خواهد بود و بر مبنای آن اعتبارات دپارتمان ها فقط بر مبنای تفاهمنامه ای که با مراکز تحقیقاتی، شرکتهای دانش بنیان و موسسات دارند، اختصاص خواهد یافت.
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شیوه قالب مدیریت هیئت علمی در کشور ما مدل integrable است که از قدیم بوده و لازم است برای توجه بیشتر به حوزه پژوهش، همین شیوه را اصلاح نماییم تا این دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود و این تنها چاره اساسی این مشکل است.
وی اظهار داشت: متاسفانه ما عادت کردیم برای خود قلمرو بسازیم و به کسی اجازه ورود ندهیم و این دافعه از سمت مراکز درمانی، پژوهشکده ها و دپارتمان ها وجود دارد، اما باید تلاش نماییم با تمهیداتی که در مدیریت می اندیشیم، یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود و در این راستا نامه ای به دانشگاه ها ارسال شده که اجرای آن برای سالجاری، اختیاری و برای سال آتی، الزامی خواهد بود و بر مبنای آن اعتبارات دپارتمان ها فقط بر مبنای تفاهمنامه ای که با مراکز تحقیقاتی شرکتهای دانش بنیان و یا موسسات دارند اختصاص خواهد یافت تا این حصارها شکسته شود و دانشجویان بتوانند وارد عرصه بشوند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار داشت: دستاورد دراز مدت این فرآیند، حل شدن مشکلات آموزشی و پژوهشی و دستاورد کوتاه مدت آن دستورالعمل ها و تفاهمنامه های این دو معاونت در وزارت بهداشت و تسری آن به دانشگاه های علوم پزشکی است تا آشتی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ بدهد و بستر کار فراهم گردد.
وی با تکیه بر ضرورت گفتمان سازی فرهنگی، اضافه کرد: یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که فقط مختص هیئت علمی نیست و متاسفانه در کل کشور فراگیر است و آن، میزان کار مفید افراد جامعه است که با انتشار کرونا کاهش بیشتری یافته است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ضمن اشاره به کشور ژاپن بعنوان یک الگوی موفق در این راستا، اظهار داشت: در ژاپن، نظم سرلوحه کارها است و فرهنگ کار در این کشور نهادینه شده است؛ اما متاسفانه این رقابت به کار در کشور ما بسیار اندک است و حتی در میان اعضای هیئت علمی شامل آموزشی و پژوهشی هم مشاهده می شود، در صورتیکه می توان از دوران پاندمی به بهترین شکل در جهت آموزش و توانمندسازی و خودسازی با فعالیتهایی از قبیل آموزش زبان خارجی، برنامه ریزی کامپیوتر و مطالعه و... بهره برداری نمود.
دکتر حق دوست خاطرنشان کرد: در مورد فرصت مطالعاتی، تفاوتی بین حوزه آموزش و پژوهش وجود ندارد. کاهش فرصت مطالعاتی در همه دانشگاه ها شامل پزشکی و غیرپزشکی رخ داده است، بنابراین با وزارت علوم در حال مذاکره هستیم و بزودی و بعد از امضای تفاهمنامه، فرصت مطالعاتی راه اندازی می شود و اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند در دانشگاه های متناظر، فرصت مطالعاتی داشته باشند و هر مصوبه ای که صورت گیرد، شامل حال همه اعضای هیات علمی خواهد بود.
وی اظهار داشت: انطباق واحدهای درسی به عهده بوردهای تخصصی است و همه رشته ها دارای بورد تخصصی هستند، اما اگر اساتید بر این باورند که در انطباق واحدها مشکلی هست، می توانند به شکل خیلی واضح اعلام کنند تا به مرجع علمی مربوطه اعلام گردد و چنانچه ضرورتش مورد تایید واقع شد، در اصلاحات کوریکولوم ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرد.
دکتر حق دوست اعلام نمود: آئین نامه ارتقاء فعلی ظرفیت های خیلی زیادی دارد که اگر از این ظرفیت ها و انطباق ها اطلاعات کاملی نداشته باشیم، منحرف می شویم؛ بنابراین به همکاران عزیز سفارش می کنم این آئین نامه را به صورت کامل مطالعه فرمایند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: باآنکه آموزش زبان انگلیسی طبق مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ممنوع می باشد، اما می توان تمهیداتی اندیشید که در بعضی رشته ها و بر مبنای نیاز، زبان انگلیسی تقویت شود.
به گزارش وزارت بهداشت، وی با اشاره به اینکه مراکزی که دانشجو ندارند و برای ارتقای اعضای هیات علمی پژوهشی با مشکل مواجهند، لازم است باردیگر مورد بررسی واقع شوند، اضافه کرد: شاید این گونه مراکز از ابتدا صلاحیت لازم را در این عرصه نداشته اند.
دکتر حق دوست ضمن بررسی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: این آئین نامه، کاستی محسوسی ندارد و تمام امتیازات آموزشی فقط آموزش نظری نیست و می توان از آموزش مداوم، طرح درس و پست های مجازی که به تایید معاونت آموزشی دانشگاه برسد و... استفاده نمود. اساتید حوزه بالینی هم می توانند با شرکت در کنفرانس های آموزشی، گزارش صبحگاهی و... امتیاز لازم را کسب کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ضمن اشاره به موافقت خود درمورد ایجاد محدودیت های بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاه های بزرگ اظهار نمود: باتوجه به اینکه هیچ فردی بهتر از خود ذینفعان نمی توانند کار را به سرانجام برسانند، لازم است آئین نامه انتقال و سایر مستندات موجود و شیوه نامه ها، توسط یک تیم منتخب از اعضای هیات علمی پژوهشی مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد و مواردی را که امکان دارد و قابل دفاع است، به هیئت ممیزه مرکزی ببریم تا بررسی شود؛ بنابراین در تلاش هستیم مشکلات اعضای هیئت علمی پژوهشی احصاء شده و در جهت مرتفع کردن آن اقدام گردد، اما باید کار زیادی صورت گیرد چونکه نابرده رنج، گنج میسر نمی گردد.
در ادامه دکتر حق دوست به بررسی مبحث مالیات پلکانی پرداخت و اضافه کرد: این مساله مصوبه مجلس است و فقط شامل اعضای هیات علمی نمی گردد و کل کشور را شامل می شود و به دنبال درآمد بالا، مالیات افزایش می یابد و موضوعی است که منطبق با شعارهای عدالت محور است و باآنکه شاید از نظر فردی به ضرر بعضی از افراد جامعه باشد؛ اما به لحاظ اجتماعی، دستاوردهای خوبی دارد و قابل دفاع است.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه شورایعالی دیوان عدالت اداری سقف دریافتی اعضای هیات علمی، ۷ برابر دریافتی سایر کارکنان دولت تعیین شده بود که با رئیس قوه قضاییه و مجلس صحبت شده است و در تعامل هستیم و سقف را تا ۱۵ برابر افزایش دهیم و این عدد را فارغ از مالیات محاسبه کنند، بنابراین امیدواریم ریاست قوه قضاییه و رئیس دیوان این مصوبه را با استناد به ماده ۹۱ از گردونه خارج کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: فهرست دغدغه های اعضای هیئت علمی پژوهشی به من داده شده است و معاونت آموزشی موظف به پاسخگویی در برابر این عزیزان است، البته پاسخگویی به معنای اجابت تمام درخواست ها نیست، بلکه به معنای این است که ما باید صداها را بشنویم و تلاش نماییم در قالب قوانین و مقررات، بیشترین همکاری و همیاری را داشته باشیم؛ ازاین رو جلسات درون معاونتی برگزار می شود و پاسخ ها عرضه خواهد شد.
دکتر حق دوست اظهار داشت: لازم است در سایت های معاونت آموزشی و پژوهشی قسمتی برای پاسخ به سوال های افراد در نظر گرفته شود؛ چونکه این مساله به شفافیت و پاسخگویی دو معاونت می افزاید.
وی تصریح کرد: آئین نامه ارتقاء موجود، آئین نامه شورای انقلاب فرهنگی است و ما بعنوان مجری، فقط می توانیم در شیوه نامه ها تغییر ایجاد نماییم و در قالب آئین نامه تنظیم نماییم، بنابراین اصل آئین نامه برای همه لازم الاجرا است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در معاونت آموزشی و مرکز نصر ۲ گروه، تشکیل شده است که با نظارت دکتر حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی نگاه کاملاً متفاوت و جدیدی را عرضه کرده اند و آئین نامه ارتقاء در دست تهیه است.
وی اظهار داشت: آئین نامه موجود، اقتباسی از آئین نامه ارتقاء فرانسه در دهه ۱۳۵۰ است و از آن زمان تا کنون مطالب جدید به آن افزوده شده است، اما لازم است مدل نگاهمان را عوض نماییم و امیدوارم در ۶ ماه آینده بتوانیم فرمولاسیون جدیدی را عرضه بدهیم که در صورت تصویب، برای عملیاتی شدن به یک دوره یک و نیم تا دو ساله نیاز دارد.
دکتر حق دوست خاطرنشان کرد: بزودی از یکی از دانشگاه ها که توانمندی و همدلی لازم بین معاونت آموزشی و پژوهش را دارند، درخواست خواهیم کرد که در زمینه تلفیق و ترکیب و ادغام هیات علمی آموزشی و پژوهشی، کار مطالعاتی و فنی انجام بدهند و نظرات ابتدایی خویش را اعلام کنند و دیدگاه های بین المللی را بررسی نمایند و امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده به یک گزارش سیاستی برسیم که آیا اصلاً گام برداشتن در این راه صحیح است یا خیر و اگر به صلاح است، اولویت ها مشخص شوند و یک نقشه راه تنظیم شود؛ اما نظر شخصی من این است که باید برای حل این مساله، ریشه ای عمل نماییم.





منبع:

1399/12/06
22:11:44
0.0 / ۵
1379
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد