حقوق و قضا
گزارش،

ترس و درس

ترس و درس

به گزارش حقوق و قضا، لرستان خطر ریزش کلاس های درسی فرسوده و تخریبی و ترک های دیوار و گچ های ریخته از سقف کلاس، جز نگرانی چیزی برای برخی دانش آموزان لرستانی بهمراه ندارد.


از زمان تأسیس مدرسه رشدیه در تبریز و دارالفنون در تهران تا امروز نظام آموزشی از تبعیض ها و توزیع نامتوازن امکانات آموزشی در کشور صدمه دیده است.
طی سالیان گذشته، دولت ها در کشور تلاش کردند تا مدارس کاه گلی یا خشت و گلی را از سراسر کشور برچینند. در حالیکه مدارس خشت و گلی تقریبا حذف شده و مدارس کانکسی هم مقرر است به تدریج جمع شود، اما عمر مدارس معمولی هم رو به اتمام است و متاسفانه هر ساله بخشی از این مدارس به سبب عمر بالایشان به مدارس فرسوده و مدارس در معرض خطر اضافه می شوند.
در این میان فرسودگی گریبان گیر برخی مدارس استان لرستان شده، مدارسی با سازه ای قدیمی و کهنه که علاوه بر خطرات جانی، امکان دارد تأثیرات مخربی بر ذهن و روان دانش آموزان بگذارد.
صحبت از مدارس فرسوده و ناایمن که در مناطق مختلف لرستان جا خوش کرده اند حرف جدیدی نیست چون که هم اکنون هم تعداد زیادی از دانش آموزان استان با معضل مدارسی که استانداردهای لازم را برای حضور آنان ندارند دست و پنجه نرم می کنند.


این در حالی ست که ایجاد محیطی امن و عاری ازهرگونه تهدید فیزیکی و روانی، یکی از نخستین شرایطی است که دانش آموزان برای تحصیل مفید و شکوفاشدن استعدادهای خود به آن احتیاج دارند، ولی دانش آموزان برخی مدارس لرستان مجبور هستند مثل قبل در این کلاس های غیر استاندارد و فرسوده ادامه تحصیل دهند.

شاید سقف روی سرمان ریزش کند

علی، دانش آموز کوهدشتی که در یکی از این مدارس درس می خواند می گوید: سرکلاس و موقع درس من و همکلاسی هایم هرلحظه احساس می نماییم شاید سقف بر روی سرمان خراب شود.
وی که کمی استرس دارد حرف هایش را این طور ادامه می دهد که برخی مواقع لباس های مدرسه ما گچ و گلی می شود ولی مجبوریم سرکلاس باشیم.
این دانش آموز اظهار داشت: بیشتر مواقع سرکلاس درس احساس ترس داریم و نمی توانیم به درستی و با تمرکز بالا به حرف های معلم دقت کنیم.
علی می گوید: مدرسه ای که ما در آن هستیم خیلی قدیمی و فرسوده بوده و امکانات آن هم خیلی کم است.
این دانش آموز اضافه کرد: سرویسهای بهداشتی تمیزی نداریم و هم اکنون که زمستان بوده کلاس با این که بخاری داریم ولی سرد است.
مدرسه بعنوان خانه دوم و محلی برای آموزش و یادگیری است و باید فضای شاد و مناسبی داشته باشد تا دانش آموزان با لذت به یادگیری بپردازند ولی درس خواندن در فضای ناایمن ترس و دلهره را برای آنها بوجود می آورد

فکری اساسی برای مدارس فرسوده شود

یکی از والدین دانش آموزان که خودش هم معلم است هم به ایسنا اظهار داشت: همه چیز واضح است اینجا و این مدارس محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست.
امرایی با اعلان اینکه اداره کل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان اقدامات خوبی در بحث مدرسه سازی انجام داده که قابل تقدیر است، افزود: مدرسه فرزندم فرسوده و غیراستاندارد بوده و درحال فروریختن است و جان او و سایر دانش آموزان مدرسه در خطر است.
وی اضافه کرد: از مسؤلان می خواهیم به فکر جان فرزندان ما در کلاس درس باشند چونکه مدرسه فرسوده و قدیمی است و باید فکری اساسی برای آن شود.
این معلم با اعلان اینکه انتظار داریم در شهرستانی مانند کوهدشت خیرین ورود جدی داشته باشند و دل این دانش آموزان را شاد کنند، خاطرنشان کرد: حتما باید برای بچه های مردم در این نوع مدارس اتفاقی بیفتد تا مسؤلان به فکر تعمیر و بازسازی مدرسه شوند؟!
طبق آمارهای اعلام شده توسط مسؤلان، مدارس زیادی در لرستان دارای ساختارهای قدیمی و نامناسب هستند که نمی توانند نیازهای آموزشی روز را برآورده کنند.

فضای آموزشی ناایمن حس ناامنی را به دانش آموزان انتقال می دهد

در این رابطه سید عیسی سهرابی مدیرکل آموزش وپرورش لرستان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: بستر تعیلم و تربیت باید در فضای آموزشی مناسب، شاد و بانشاط باشد و زمانیکه این فضا ناایمن باشد، حس ناامنی به دانش آموزان القاء خواهد شد.
وی ادامه داد: یک فضای آموزشی ناایمن و با سیمای بد در روح و روان دانش آموزان نقش خواهد بست و حس ناامنی را به وی انتقال می دهد.
سهرابی اضافه کرد: همینطور در برخی از مناطق و شهرستان های استان مانند مناطق عشایری اگر بتوانیم فضاهایی متناسب با زیست بوم آن مناطق طراحی نماییم، میتوان در فضای آموزشی و ارتقاء کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی اثرگذار باشد.
مدیرکل آموزش وپرورش لرستان اظهار داشت: برای ساخت فضای آموزشی نیازمند کمک خیرین بوده ایم اما آموزش وپرورش با این حجم از مخاطب و نیروی انسانی می تواند کارهای بزرگی انجام دهد.
وی با اعلان اینکه در بحث نوسازی و بهسازی اولویت با مدارس سنگی ناایمن است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول، ۱۹ مدرسه از ۳۳ مدرسه سنگی توسط بنیاد برکت و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأمین اعتبار و ساخته خواهد شد و نقش ما بیشتر بعنوان مدیر پروژه و همکاری جهت جلب کمک ها و مشارکت های مردمی خواهد بود.
این مسئول اضافه کرد: همینطور ۱۷۰ مدرسه کانکسی توسط سازمان نوسازی مدارس و با همکاری خیرین تا آخر امسال تعیین تکلیف و ساخته خواهد شد.
سهرابی در ادامه اضافه کرد: فضای آموزشی بیشترین اثر و نقش را در ذهنیت دانش آموزان داشته و روی تمدن سازی و هویت سازی اثرگذار بوده و از جنبه روحی و روانشناختی باید به این مورد توجه گردد.
مدیرکل آموزش وپرورش لرستان اشاره کرد: یک فضای آموزشی ناایمن و با سیمای بد در روح و روان دانش آموزان نقش خواهد بست و برچیده شدن این امر هم در کنار تمام تلاشهای دولت و سایر نهادهای حاکمیتی، مستلزم مشارکت مردم به معنای واقعی است.

مدارس قدیمی میزان یادگیری را کاهش خواهد داد
فتانه فتحی روانشناس لرستانی هم در گفتگو با ایسنا بر صحبت های مدیرکل آموزش وپرورش لرستان صحه می گذارد و می گوید: مدارس قدیمی در دانش آموزان ترس به وجود آورده و میزان یادگیری را کاهش خواهد داد.
وی اظهار داشت: وقتی در مورد فضای مدرسه صحبت می شود منظور نور، محیط و رنگ دیوارها بوده که تأثیر اولیه ای در خُلق فرد دارد.
این روانشناس اضافه کرد: وقتی خُلق فرد گرفته باشد و از لحاظ روحی و روانی شادابی لازم را نداشته باشد، روی انگیزه و به تبع آن علاقه فرد اثرگذار بوده و سبب احساس خستگی و دل زدگی می شود.
فتحی بیان نمود: مدرسه قدیمی برای دانش آموزان ترس به وجود آورده و وقتی که در این مکان هستند امنیت مکانی لازم را ندارند و هنگامی که ترس ایجاد شود قسمت تفکر مغز درحال فعالیت بوده و میزان یادگیری پایین خواهد آمد.
وی افزود: از لحاظ عصب شناختی، زمانیکه هورمون سمپاتیک به سبب احساس ترس درحال ترشح است میزان توجه فرد کاهش می یابد و با کاهش توجه یادگیری کم می شود.
فتحی با اعلان اینکه یادگیری تنها به روش تدریس معلم بستگی ندارد، اشاره کرد: یادگیری به محیط و مکانی که در آن قرار گرفته ایم و همینطور ابزارهایی که در آنجا وجود دارد وابسته بوده و در محیطی که امنیت و احساس آرامش وجود ندارد هرچه تدریس معلم خوب باشد اما بازدهی کم خواهد بود.


هزینه های بالای بازسازی و بهسازی مدارس فرسوده لرستان احتیاج به سرمایه گذاری چندهزار میلیاردی دارد و این در حالیست که این مهم باتوجه به محدودیت منابع مالی در استان و این برهه زمانی ممکن نیست.
یونس بهاروند مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان هم در این رابطه اظهار داشت: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی موضوعی است که در دستور کار قرار گرفته که با فراهم کردن فضای آموزشی مورد نیاز و امکانات لازم، دانش آموزان بتوانند مشغول به تحصیل شوند.

۹۰۰ فضای آموزشی در لرستان فرسوده است
وی با اعلان اینکه دسترسی همه دانش آموزان به محیط آموزشی مناسب یک لزوم است اما به سبب کمبود منابع مالی، نوسازی مدارس با مشکلاتی همراه بوده که در این جهت از تمام ظرفیت خیران مدرسه ساز استفاده شده، افزود: هر ساله حدود ۲۰ درصد از مدارس باید نوسازی شود، اظهار داشت: هم اکنون ۹۰۰ فضای آموزشی در استان فرسوده است که تعدادی مدرسه و مابقی خوابگاه و فضای دیگر آموزشی هستندکه اگر هر ساله ۲۰ درصد آنها نوسازی شود، ظرف پنج سال آینده این فضاها نوسازی خواهند شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در کل استان ۱۷۰ مدرسه کانکسی وجود داشت که در جهت توسعه عدالت آموزشی ۹۰ مدرسه کانکسی جمع آوری و مدارس جدید تحویل داده شد.
بهاروند بیان نمود: ۸۰ مدرسه دیگر هم در دست اجرا بوده که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا پایان سال جاری این مدارس به صورت کامل جمع آوری و مدارس جدید جایگزین آنها شوند تا دانش آموزان این مناطق دسترسی لازم به فضاهای استاندارد داشته باشند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیز مدارس لرستان خاطرنشان کرد: ۶۵ مدرسه سنگی هم در لرستان وجود دارد که برنامه ریزی شده تا سال آینده این مدارس برچیده شوند و فضاهای جدید آموزشی جایگزین آنها شود.
بهاروند با اعلان اینکه ۲۵۰ پروژه مدرسه سازی در دست اجرا داریم، اظهار داشت: از این تعداد ۲۰۰ پروژه با همکاری و مشارکت خیران در دست ساخت بوده که ۱۷۰ پروژه در مناطق روستایی است.
بازسازی و نوسازی مدارس لرستان بهبود شرایط فیزیکی و فضاهای آموزشی را بهمراه خواهد داشت و به دانش آموزان و معلمان این امکان را می دهد که بهترین امکانات آموزشی را هم در اختیار داشته باشند.
سید سعید شاهرخی، استاندار لرستان هم در این خصوص اظهار داشت: طرح ملی نهضت عدالت توسعه فضاهای آموزشی در شهریورماه گذشته توسط رئیس جمهوری عنوان شد که هدف این طرح، ایجاد عدالت آموزشی و فراهم سازی فضای آموزشی استاندارد برای تمامی دانش آموزان در سرتاسر کشور است.
وی اضافه کرد: ما هم در استان لرستان، متعهد شده ایم با اجرای این برنامه، شرایط تحصیلی بهتری را برای دانش آموزان فراهم نماییم.
استاندار لرستان در مورد مدارس کانکسی و سنگی استان اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۰ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد که اجرای طرح جایگزینی آنها شروع شده و با سرعت ادامه دارد. این مدارس باید تا پایان اسفند سالجاری به صورت کامل ساماندهی شوند.

دانش آموزان لرستانی باید از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند
وی ادامه داد: ۷۰ مدرسه سنگی با ۹۵ کلاس درس در سطح لرستان شناسایی شده اند که نیازمند بازسازی هستند و بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، این مدارس هم تا پایان شهریور ۱۴۰۴ نوسازی و استانداردسازی خواهند شد.
استاندار لرستان با اشاره به مدارس فرسوده استان خاطرنشان کرد: در لرستان ۹۳۵ مدرسه نیازمند بازسازی و مقاوم سازی وجود دارد و مطابق برنامه ریزی انجام شده هر سال ۲۰ درصد از این مدارس مقاوم سازی می شوند و این روند سبب خواهد شد حدود ۲۰۰ مدرسه در سال آینده در برنامه بازسازی قرار گیرند.
شاهرخی با اعلان اینکه دانش آموزان لرستان، صرف نظر از محل سکونتشان، باید از امکانات آموزشی یکسان برخوردار باشند، اظهار داشت: اجرای این برنامه ها گامی مهم در جهت تحقق عدالت آموزشی در لرستان خواهد بود و تمام دستگاههای اجرایی مرتبط وظیفه دارند بدون هیچ گونه تعلل در جهت تحقق این اهداف تلاش کنند.

وجود مدارس سنگی و فرسوده در شأن شهرها و روستاهای کشور نیست
اهمیت و لزوم توجه بیشتر و نوسازی مدارس فرسوده تا جایی است که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم وجود مدارس سنگی و فرسوده را در شأن شهرها و روستاهای کشور نمی داند.
حمیدرضا خان محمدی مسیر توسعه هر کشور را از مدرسه دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم منطقه ای را آباد داشته باشیم ابتدا باید مدارس آن آباد باشد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این که بر مبنای دستور رئیس جمهوری توجه به مدارس فرسوده در اولویت دولت چهاردهم قرار گرفته است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم تمامی پروژه ها را طی مدت یک سال به اتمام برسانیم.
وی با اعلان اینکه ۱۹ درصد مدارس سطح کشور فرسوده بوده و نیازمند مقاوم سازی و بهسازی هستند، اظهار داشت: اگر در منطقه ای، یک فضای آموزشی وضعیت بحرانی دارد بایستی طبق ضوابطی که وجود دارد برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صورت گیرد.


این مسئول با اعلان اینکه اگر در منطقه ای، یک فضای آموزشی وضعیت بحرانی دارد بایستی طبق ضوابطی که وجود دارد برنامه ریزی هایی برای رفع مشکلات صورت گیرد، اظهار داشت: در این صورت ضروری است دانش آموزان جابه جا شده و در محیط های دیگری استقرار یابند تا نسبت به مقاوم سازی و بهسازی مدرسه اقدام نماییم.
وی خصوصیت نهضت مدرسه سازی را مردمی بودن آن دانست و اضافه کرد: مهم ترین و راهبردی ترین مبحث هم همین است که مردم در کنار دولت هستند.
این مسئول خاطرنشان کرد: حذف مدارس کانکسی، مدارس سنگی و مدارس تخریبی، مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر و تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز و مدارس در ارتباط با طرح مولدسازی در اولویت دولت قرار دارند.
به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، در بحث فرسودگی مدارس اگر توجه جدی و درخور به آن نشود می تواند سبب خسارات جانی و مالی و از دست رفتن انگیزه کودکان و نوجوانان برای تحصیل شود.




منبع:

1403/11/12
12:32:07
5.0 / ۵
23
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد