هر آنچه از سند تحول قضایی باید بدانید، ۶۱
برنامه سند تحول قضایی برای تقویت تعامل قوه قضاییه با سایر قوا
به گزارش حقوق و قضا، سند تحول و تعالی قوه قضاییه برای ارتقای نحوه تعامل قوه قضاییه با سایر قوا و نهادها، ۴ برنامه کوتاه مدت دارد که نهادهای مسئول تا آخر سال ۱۴۰۳، برای اجرای آن مهلت دارند.
به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه، با عنوان «نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول» در ۹ مبحث به موضوعات در ارتباط با نظام مدیریتی در قوه قضاییه می پردازد. مبحث هفتم از فصل نهم سند تحول قضایی، تحت عنوان «تعامل با سایر قوا و نهادها» چهار برنامه برای بهبود عملکرد قوه قضاییه عرضه می دهد. برنامه سند تحول برای ارتقای تعامل قوه قضاییه با سایر قوا و نهادها سند تحول و تعالی قوه قضاییه برای ارتقای نحوه تعامل قوه قضاییه با سایر قوا و نهادها ۴ برنامه کوتاه مدت (تا پایان سال ۱۴۰۳) ذیل را مشخص کرده است: ۱) تشکیل کمیته تخصصی به منظور عرضه نظرات مشورتی به رئیس قوه قضاییه جهت طرح در جلسات شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، شورایعالی امنیت ملی، شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی حوزه ریاست قوه قضاییه مسئولیت تشکیل این کمیته را برعهده دارد. ۲) تقویت تعامل قوه قضاییه با مجلس شورای اسلامی از طریق: تشکیل کارگروه های مشترک با کمیسیون ها بخصوص کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون اصل نود و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به منظور فراهم سازی امکان هم افزایی در فرایند اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز در اجرای سند تحول تشکیل کارگروه های استانی با حضور رؤسای کل دادگستری ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تسریع در رسیدگی به گزارش های ارسالی از جانب مجلس شورای اسلامی با اولویت گزارش های تحقیق و تفحص و کمیسیون اصل نود و اعلام نتایج اقدامات انجام شده معاونت اول، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، وزارت دادگستری و دادگستری استان ها مسئولیت اجرای این برنامه را بر عهده دارند. ۳) تشکیل کارگروه های مشترک بین قوه قضاییه و قوه مجریه به منظور هم افزایی در زمینه مسائل مهم مانند تدوین قوانین و مقررات، بودجه، اداری و استخدامی در سطح ملی و تشکیل کارگروه های متناظر در سطح استان ها تشکیل این کارگروه ها بر عهده معاونت اول، حوزه ریاست، وزارت دادگستری، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی و دادگستری استان هاست. ۴) اجرای «دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضاییه و نظارت بر مراجع شبه قضائی» و پیگیری ابلاغ آرا به صورت الکترونیکی به ذی نفعان، شفاف سازی معیارها و فرایند انتخاب نمایندگان بر مبنای گذراندن دوره های آموزشی لازم و نظارت سامان های بر عملکرد نمایندگان معاونت اول، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی و دادگستری استان ها مسئولیت اجرای این مورد را برعهده دارند.
منبع: judcms.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب