دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
تعامل خانواده با مدرسه فقط در موضوعات مالی و اقتصادی نباشد
حقوق و قضا: به گزارش حقوق و قضا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: باید کاری نماییم که خانواده ها در تربیت هم امکان بیشتری در تعامل با مدرسه داشته باشند.
به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در اولین همایش بین المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش ها، الگوها و راهبردها با تبریک ایام رجبیه و میلاد با سعادت امیرالمومنین(ع)، اظهار داشت: در ضرورت تعامل خانواده و مدرسه تردیدی نیست و بدیهی است، اگر کسی مدرسه و خانواده تصور کند، تعامل این دو نهاد را تصدیق می کند و نیازی به استدلال ندارد.
وی افزود: تعامل خانواده و مدرسه کارکردهای موثری دارد چون موجب رشد خانواده و مدرسه می شود. مدرسه با کمک و مشارکت خانواده تعالی می یابد و خانواده هم از وضعیت تحصیلی فرزندان اطلاع پیدا می کند و فرزندان از تعامل و رشد دو سویه این دو نهاد رشد می کنند و اعتماد به نفس تحصیلی پیدا می کنند، افزایش راندمان دانش آموزان به ارمغان می آید، همین طور مشکلات دانش آموزان در ایجاد این تعاملات برطرف می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه گستره تعامل خانواده و مدرسه تربیتی، مدیریتی و اقتصادی می باشد، اظهار داشت: وقتی گفته می شود تعامل مدرسه و خانواده، برخی تصور می کنند که چون مدرسه مشکل اقتصادی دارد، در تعامل با خانواده ها می خواهد این مشکلات را حل کند، این نگاه حداقلی است باید گستره تعامل مدیریتی و تربیتی هم باشد.
خسروپناه در پاسخ به این که چرا مشارکت خانواده در مدرسه کم است؟ بیان کرد: یکی از علت ها این است که الگوی حکمرانی تعامل مدرسه و خانواده یا حکمرانی اداره مدرسه تدوین نشده است. حکمرانی پروسه ناگسستنی سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این که چالش تعامل ارتباط خانواده با مدرسه را مورد توجه قرار دهیم و الگو و سیاست و راهبرد داشته باشیم رویکرد درستی است اما وقتی پس از این مراحل تعامل شکل نمی گیرد قسمتی از آن بدین سبب است که در حکمرانی تعامل خانواده و مدرسه، تنظیم گری صورت نگرفته است چونکه قوانین ساختار و ضوابط تعامل در مدرسه اجازه این تعامل را نمی دهد.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با اعلان اینکه تعامل خانواده با مدرسه فقط در موضوعات مالی و اقتصادی نباید باشد اشاره کرد: این تعامل یک تعامل حداقلی است و باید کاری نماییم که خانواده ها در تربیت هم امکان بیشتری در تعاملات خانواده و مدرسه داشته باشند.
وی افزود: در تعالی تعامل خانواده و مدرسه؛ سیاست ها، راهبردها، الگوها و چالش ها کافی نیست، با اهمیت تر از آن تنظیم گری شامل قوانین، ساختارها، گفتمان سازی، نظارت و ارزیابی است، البته با اهمیت ترین هدف تعامل ایجاد مشارکت حداکثری میان خانواده و مدرسه است تا مهارت های زندگی را به دانش آموزان بیاموزیم.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حکمرانی حافظه محور در مدارس باید به حکمرانی تفکرمحور تبدیل گردد، بجای محتویات حافظه محور، آموزش ها با مهارت های عملی ترکیب شود، این مربوط به حکمرانی تعلیم و تربیت است که بخش از آن برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
خسروپناه با اشاره به کتاب «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» اظهار داشت: وقتی این کتاب را مطالعه کردم تصویری که بیش از بیست سال در ذهنم بود تغییر نمود چونکه نویسنده کتاب می گوید در غرب ابتدا خانواده متزلزل شد سپس خدا کنار رفت. بدین سبب خانواده محوری نقش مهمی در باورهای اعتقادی هم دارد.
منبع: حقوق و قضا
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب