سخنگوی قوه قضائیه:
دسترسی مردم به پرونده های قضایی شان ازطریق سامانه ها انجام می شود
به گزارش حقوق و قضا سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی سامانه های جدید قوه قضاییه، اظهار داشت: سامانه های جدید در هوشمندسازی و عدالت الكترونیك و همین طور كاهش اطاله دادرسی كمك شایانی می كنند.
به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، غلامحسین اسماعیلی با حضور در بخش خبری بیست و یک شبکه یک سیما، با اشاره به راه اندازی سامانه های جدید قوه قضائیه و فواید این سامانه در امتداد کاهش اطاله دادرسی، اظهار نمود: در میان سامانه هایی که مورد بهره برداری قرار گرفت، ۳۰ سامانه حاصل عملکرد یکساله بود و ۱۵ سامانه جدید نیز طراحی شد که برخی از این سامانه ها کمک شایانی به موضوع کاهش اطاله دادرسی می کند و همچون این سامانه ها می توان به سامانه نوبت دهی و سامانه استعلامات الکترونیکی اشاره نمود. سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه یکی از دلیلهای اطاله دادرسی استعلاماتی بود که از مراجع مختلف انجام می شد، اضافه کرد: برمبنای سامانه خودکارسازی سرویس استعلامات، زمانی که موضوع پرونده و یا دادخواستی در دادگاه مطرح می شود، خود این سامانه به صورت خودکار ارزیابی می نماید که این مساله چه استعلاماتی را نیاز دارد و یا حتی قبل از آنکه قاضی دادگاه بخواهد ورود پیدا کند خیلی از استعلامات را از بانکهای اطلاعاتی به صورت خودکار استخراج می کند و در پرونده قضائی در اختیار مقام قضائی ما قرار می گیرد. وی اظهار نمود: ما با سامانه ها و بانکهای اطلاعاتی مختلف ارتباط داریم. بخش دیگر خودکارسازی آن است که خود سیستم به صورت خودکار استعلامات را می گیرد و در داشبورد پرونده قضائی ثبت و ضبط می کند. سخنگوی قوه قضائیه اشاره کرد: یک قسمتی از اطاله دادرسی معلول کار کارشناسان بود و به لحاظ این موضوع، سامانه خودکاربری کارشناسان رسمی دادگستری به وجود آمده است. اسماعیلی افزود: بر طبق این سامانه، کارشناسان می توانند بدون اینکه به دادگستری مراجعه کنند، سریع از ارجاع امر باخبر شوند و به محض انجام مراحل کارشناسی از محل دفتر خود یا منزل نتیجه کارشناسی را وارد این سامانه کنند. سخنگوی قوه قضائیه اشاره کرد: این سامانه ها به هوشمندسازی، عدالت الکترونیک و کاهش اطاله دادرسی کمک شایانی می کند. سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: برای رضایتمندی مردم، اولاً امکان دسترسی آنها به پرونده هایشان بوسیله سامانه ها فراهم می شود و ثانیاً پروسه پرونده گام به گام بوسیله پیامک و سیستم ابلاغ به اطلاع شهروندان عزیز می رسد. وی تصریح کرد: سامانه نوبت دهی پرونده ها، صف های طولانی به ویژه در حوزه اجرای احکام را برطرف کرد. اسماعیلی اظهار داشت: از همه مهمتر سامانه نظرسنجی از مردم و نظارت همگانی راه اندازی شد که علاوه بر اینکه اطلاع رسانی از مردم می شود، ما بازخورد آنرا از مردم می گیریم. سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا امکان شناسایی شهود اجاره ای بوسیله سامانه ها امکانپذیر است، اظهار داشت: سامانه شناسایی شهود یا سامانه ساما در مورد شناسایی اشخاص مؤثر در پرونده است. وی توضیح داد: هر کدام از شهروندانی که به واحدهای قضائی ما مراجعه می کنند، حتی اگر موبایل خودرا در مدخل ورودی تحویل دهند در حوزه حریم واحد قضائی، لینک یک بار مصرف روی گوشی آنها نصب می شود و با به انتها رسیدن کار و خروج از واحد قضائی می توانند این لینک را باز کنند؛ علاوه بر این، در مورد کل عملیات و ساختار و پروسه کار قضائی و همین طور در مورد یکایک افرادی که در مواجهه قضائی با آنها سرکار داشته اند بوسیله لینک بدون مداخله شخص نظر سنجی ها را انجام و امتیاز می دهند و به سوالات مختلف پاسخ می دهند. این سوالات در مقام ارزیابی اشخاص در اختیار مسئولان عالی قضائی و رئیس قوه قضائیه قرار می گیرد. سخنگوی قوه قضائیه در آخر اشاره کرد: علاوه بر این، این سوالات هفته ای یک نوبت در کارتابل خود همکار قضائی ما قرار می گیرد که به عنوان مثال در این هفته ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر از مراجعان در مورد شما نظر داده اند؛ البته بدون اینکه بدانند چه کسانی هستند. این تعداد از عملکرد شما رضایت داشتند این تعداد از عملکرد شما گله داشتند و اگر گله داشتند گلایه ها ناظر بر این بخش بوده است؛ یعنی بخش کمک گرفتن از مردم برای نظارت همگانی در مجموعه قوه قضائیه است.
منبع: حقوق و قضا
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب