حقوق و قضا
حسن زاده اعلام كرد؛

الکترونیکی شدن فرایندهای ثبتی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری

الکترونیکی شدن فرایندهای ثبتی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری

به گزارش حقوق و قضا، معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اسناد الکترونیک را خدشه ناپذیر دانست و اظهار داشت: افزایش آگاهی عمومی و هم افزایی دستگاههای اجرایی در توفیق اسناد الکترونیک موثر است.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، بهرام حسن زاده معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد مزایای الکترونیک شدن اسناد با اعلان اینکه در بحث اجبار به ثبت رسمی اسناد مرحله بلوغ تقویم سند از ثبت سنتی به ثبت الکترونیک گذر کرده است، اظهار داشت: در قانون مدنی و قوانین ثبتی بسیاری بر این باور بودند که سند حتما باید نوشته شده باشد، ازاین رو در بحث کتابت مشکلات زیادی همچون تغییر تاریخ، تغییر محتوا، تغییر متعامدان بسیار مطرح می شد. معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با عنایت به افزایش ارزش ملک بازار دلالان و کلاهبرداران جرایم سازمان یافته برای سوءاستفاده از ضعف های ثبتی همواره وجود داشت. الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی بسیار راهگشا است معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بابیان این که الکترونیک شدن فرایندهای ثبتی بسیار راهگشا است، اظهار داشت: پیش از این هم سندهای الکترونیک پیشبینی شده بودند، سند تک برگ و سامانه ثبت آنی از سال ۱۳۹۰ توسعه و راه اندازی گردید، اما به سبب این که خیلی از دستگاههای اجرایی داده های محتوایی برای احراز سند الکترونیک را نداشتند راه به جایی نبرد. اسناد الکترونیک خدشه ناپذیر هستند وی در مورد یکی از خصوصیت های سند الکترونیک اظهار داشت: مهم ترین خصوصیت سند الکترونیک آن است که بر اساس چند اصل قانونی که مهم ترین آن بحث خدشه ناپذیری است بنا شده است، خدشه ناپذیری یعنی این که شما نمی توانید محتوا و مندرجات سند را تغییر دهید. در اسناد الکترونیکی امضاها الکترونیک هستند ازاین رو قابلیت جعل را نخواهند داشت از طرفی وقتی سند الکترونیک باشد دفاتر ثبت هم الکترونیک خواهند شد. اسناد الکترونیکی بار اثباتی بالایی دارد حسن زاده اظهار داشت: یکی دیگر از خصوصیت ها در حوزه سند الکترونیک که در قانون کاداستر هم پیشبینی شده اینست که اسناد الکترونیکی بار اثباتی بالایی دارد و این دفعه اعتباری و استناد پذیری بالا به تمام دستگاههای اجرایی کمک می نماید. دستگاه های اجرایی حضور فیزیکی افراد را طلب نکنند وی اظهار داشت: سازمان ثبت با عنایت به هدف گذاری خود همچون استناد پذیری بالا صدور اسناد خویش را هم به این سمت و سو برده است، اما باز هم نیاز دارد تا دستگاههای اجرایی مثل سازمان امور مالیاتی، وزارت صمت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانکهای کشور پای کار بیایند تا وقتی احتیاج به استعلام است الکترونیک صورت گیرد و حضور فیزیکی افراد را طلب نکنند، بگونه ای که با استعلام شماره پیگیری یا شماره سند و یا کد ملی افراد از راه سامانه ها نسبت به احراز سند و کارهای در رابطه با آن بشود اقدام نمود. معاون آموزش و تحقیقات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در خیلی از کشورها همزمان که اسناد الکترونیکی صادر می شود متقاضی می تواند به صورت اختیاری سند کاغذی هم از راه سامانه های مرتبط را در اختیار داشته باشد که در کشور ما هم باید قوانین و مقررات حدود دسترسی ها را مشخص نماید. حسن زاده با اعلان اینکه همچون خصوصیت که سند الکترونیکی جدید دارد این نیست که سند تک برگ نشود هم زمان با تک برگ شدن سند داده ها و اطلاعات سند الکترونیک بروز رسانی و احراز سنجی می شود. ازاین رو متقاضی این دغدغه را ندارد که من سندی ندارم او می تواند از راه سامانه ای مثل سامانه کاتب و ثبت من سند خویش را پرینت گرفته و ببیند. وی اظهار داشت: سازمان ثبت در هدف گذاری قبلی خود سند تک برگ را بعنوان برگ اوراق بهادار مهر دار کرده و لوگو و هولوگرامی بر روی آن قرار داده است، اما هم اکنون یک کد رهگیری، یک هولوگرام خاص و کیو آر کدهای امنیتی وجود دارد که اصالت سند را می تواند به جاهای مختلف اثبات کند. وی ادامه داد: ازاین رو سند الکترونیک در امتداد سند تک برگ و ارتقا یافته آن است، یک هولوگرام و کدهای امنیتی خاصی سبب شده سند تک برگ در واقع یک نسخه ارتقا یافته از همان سند تک برگ باشد که با آن میتوان اصالت سند را دقیق تر احراز کرد. اسناد دفترچه ای قابلیت توثیق ندارد وی با اعلان اینکه اسناد دفترچه ای از قابلیت ارزش افتاده است و قابل استناد و توثیق نیست: اظهار داشت: اسناد دفترچه ای با عنایت به مشکلی که در حدود ملک دارند قابل استناد نیستند. همزمان با آغاز قوه قضاییه با عنایت به قانون اجبار به تنظیم سند رسمی سند رسمی درحال ارتقای خصوصیت های خود است و سند الکترونیک هم در همین راستا بوده است. دستگاه های اجرایی دیگر استعلامات را کاغذی انجام ندهند حسن زاده در ادامه اظهار داشت: در راه تقویت و توسعه اسناد الکترونیک دو نکته مهم وجود دارد، اول این که در دستگاههای اجرایی خصوصاً دستگاه هایی که با سند مردم مثل بانک ها، سازمان امور مالیاتی و… ارتباط دارند از این پس دیگر استعلامات کاغذی صورت نگیرد. افزایش آگاهی عمومی در توفیق اسناد الکترونیک مؤثر است وی اظهار داشت: نکته دیگری که مورد توجه است این که مشارکت مردم و افزایش سطح آگاهی آنها برای این مورد بسیار نیاز است دراین زمینه اطلاع رسانی به نحوی وسیع انجام شده و مزایای آن به تشریح در اختیار مردم قرار گیرد.


منبع:

1403/04/30
10:06:26
5.0 / ۵
275
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد